Grønt, grovt og gunstig!

Matpakkeregelen du må kunne!

Workshop og kurs om å lage sunne matpakker under SMAK nordnorsk matfestival 2016.

Tekst og foto av ernæringsbiolog Lise von Krogh

Skal du lage den perfekte matpakken så skal den være grønn, grov og gunstig. Den sunneste og beste matpakken du kan lage er så enkel at selv 5-åringen kan lage den. Så lenge du følger GGG-regelen.
Dette var også regelen for matpakkeworkshopen på Smakfestivalen. Mange glade barn og foreldre kom innom og lagde sin grønne, grove og gunstige matpakke. Det ble laget superflotte matpakker og barna viste stolt frem sine favorittmatpakker.

Slik setter du sammen den perfekte matpakken

Den sunne, gode matpakken sørger for at kroppen får i seg akkurat passe mengder energi, kvalitetsproteiner, riktig fett, nyttig fiber og en drøss med viktige vitaminer og mineraler. Det legger grunnlaget for en god dag med godt humør, evne til læring og overskudd til lek og moro. Og det er ikke vanskelig å lage en grønn, grov og gunstig matpakke. Slik gjør du det:

 

Grønn

Matpakken skal alltid ha en grønn del. Denne delen skal bestå av grønnsaker, frukt eller bær. ”Grønn” forebygger sykdom og er med på å gi god helse og gode vaner. I denne delen av matpakken får kroppen i seg nyttig kostfiber, vitamin C, B-vitaminer, antioksidanter og viktige mineraler. Fordi de fleste grønnsaker, frukt og bær er relativt kalorifattige, men næringstette så vil ”grønn” bidra til å regulere energiinntaket fra annen mat og gi god metthet.

Enhver matpakke bør inneholde grønnsaker, for eksempel agurk og tomat.

Enhver matpakke bør inneholde grønnsaker, for eksempel agurk og tomat.

Det kan være så enkelt som å legge i en gulrot, fem cherrytomater, noen sukkererter, en halv banan, noen blåbær eller druer, en halv kiwi (husk teskje), noen skiver agurk eller paprika, noen staver selleri og kålrot eller litt blomkål.
Du kan også ha i frukt, men klem over litt sitronjuice dersom du deler dem opp slik at de beholder fargen. Litt salat er også fint i den grønn delen.
Barn er som regel flinke til spise frukt, derfor kan matpakken med fordel inneholde grønnsaker.

 

 

Grov

Grov er også en viktig del i matpakken. Grovt brød, knekkebrød, fullkornslefser, rundstykker, pitabrød eller kornblandinger. Dette er delen matpakken som gir kroppens mest fiber. Fiber virker mageregulerende sørger for en god avføring, men også et godt hjerte. Dette er også delen matpakken som gir deg jern, B-vitaminer og karbohydrater.

En grov brødskive metter godt og inneholder fiber og vitaminer som er godt for kroppen.

En grov brødskive metter godt og inneholder fiber og vitaminer som er godt for kroppen.

Karbohydrater er viktig i en aktiv hverdag. En kropp som skal tenke godt, holde konsentrasjonen og yte maks, trenger også karbohydrater. Grove karbohydrater. Fine karbohydrater blir man fort trøtt av, men grovt gir et stabilt blodsukker.
Grovt inneholder også protein. Kornslag som bygg, hvete og rug inneholder gluten. Sammen med havre, er dette noen av de meste næringsrike kornene vi kan bruke. Med mindre du har cøliaki er dette korn som er sunne og trygge å bruke.
Det som er viktig når du kjøper grovt brød eller knekkebrød er å se etter nøkkelhullsmerket og/eller Brødskala’n slik at brødet er grovt nok, men heller ikke har for mye salt.

 

 

Gunstig

Gunstig er protein og fett sammen med vitaminer og mineraler. Det kan for eksempel være hvitost, brunost, peanøttsmør, smøreost, egg, makrell i tomat, røkt fisk, kaviar, skinke, leverpostei, rekesalat osv.

Barna på matpakkekurset fikk lage seg sin egen matpakke.

Barna på matpakkekurset fikk lage seg sin egen matpakke.

Det viktigste i denne delen er at den ikke har mye tilsatt sukker eller salt. Her er det kvalitetsproteiner og gunstig fett.

Grovt, grønt og gunstig – dette er en bombesikker matpakkeregel. Vanskeligere trenger det ikke være. Du trenger ikke kjøpe dyr mat eller lage et avansert innhold. Det enkleste er det beste, også når det kommer til matpakken.

gnist - web som funkler