Med disse tre tipsene blir du mer mat-smart i hverdagen

Forbrukerøkonom Linda Tofteng Eliassen hater å kaste mat, og deler gjerne sine beste tips til mer matvett i hverdagen.

 

– Jeg er nok ikke så flink med matvett som jeg føler at alle burde være, men jeg har kommet langt de siste årene, sier Eliassen, som til daglig jobber som forbrukerøkonom i Sparebank 1 Nord-Norge.

Matvett handler blant annet om å redusere matsvinnet, og Linda opplever at mange allerede har blitt flinkere til det hjemme.

– Jeg ser at mange er kjempeflinke til å få mye smak og næring ut av pengene sine, samt kjempeflinke til å kaste lite mat. Det gir stor gevinst å sette seg inn i hvordan, mener hun.

Planlegging

Eliassen tror allikevel at mange er for lite opptatte av næringsinnholdet i maten, prisene, samt at de kaster for mye.

– Mange vet ikke hvor mye de bruker på mat i måneden, og det krever litt dersom man ønsker å bruke mindre. Butikkene tjener på at vi kjøper masse billig på tilbud som vi ikke trenger, men du tjener ingenting på å kjøpe masse billige jordbær på tilbud som siden mugner i kjøleskapet, sier Eliassen.

– Se igjennom kjøleskap, kjøkkenskap og fryseboks og planlegg en storhandling heller. Og stick to the plan, når du handler! Dessuten er det «verste» du kan gjøre å handle på tom mage…

I tillegg anbefaler hun familier å lære ungene hva ting koster, og verdien av penger.

– Jeg er opptatt av at barn skal vite at vi jobber hardt for pengene vi handler for! De bør lære at de ikke kan plukke alt de vil ha i butikken.

Tre tips

Her er Lindas tre beste tips for å bli mer mat-smart:

1: Husk at mat er en investering! Mange av oss er opptatte av å bruke pengene våre riktig når vi kjøper andre ting, men tenker lite på det når vi kjøper mat. Med mat tar vi ofte snarveier – misser man for eksempel lunsjen, er det fort gjort å kjøpe noe som er dyrere, og har mindre næring. For eksempel hvitt brød og brus. Lager man derimot litt ekstra middag, kan man ta med seg resten som lunsj dagen etter. Det koster mindre, og næringsinnholdet er høyere. Dét er viktig for konsentrasjonen på jobb, og ikke minst dersom du skal være i fysisk aktivitet.

2: Opprett en matkonto! De fleste vet nærmest på krona hva de betaler i kommunale avgifter, men har ikke peiling på hvor mye de bruker på mat i måneden. Oppretter man en matkonto får man mye bedre oversikt over forbruket. Kanskje er en slik oversikt med på å gjøre at du får ned utgiftene dine, og dermed får realisert andre mål? For eksempel sparing til barna, pensjonssparing eller reising. Og er man mer restriktiv i løpet av uka, har man også mer å gå på når man vil kjøpe noe ekstra godt til helga.

3: Lag smart restemat, i stedet for å kaste! I Norge i dag kaster vi alt for mye mat, og det er verken bra for privatøkonomien, samfunnsøkonomien eller miljøet. Vi har rett og slett ikke råd til å kaste så mye som vi gjør i dag! Hjemme hos oss har vi gjort flere grep for å minske matsvinn. For eksempel går vi hver uke igjennom kjøleskapet, og bruker alt av grønnsaksrester til ei restesuppe på mandag. Dersom brødet har blitt tørt, bruker vi å skjære det opp i terninger, steike det i smør, og tilsette egg blandet med litt fløte, salt og pepper. Da blir det en slags «brød-omelett», perfekt som helgefrokost!

 

Hva gjør du for å være mer mat-smart?

gnist - web som funkler