Et engasjert og matglad næringsliv

Nerstranda, Helmersen Delikatesser og Gnist Design inngår samarbeid med matfestivalen og skal bidra til at det blir folkefest for publikum, butikker, kulturliv, restauranter og uteliv.

– Jeg er veldig glad for at vi får flere med på laget. At vi både har med store og små aktører viser bredden og bidrar til at festivalen blir en stor suksess, sier prosjektleder Sigrid Mogård i Sjurelv AS som har prosjektansvaret for matfestivalen.

Daglig leder Sindre Helmersen ser fram til fire dager med matfestival og kommer til å rigge seg til med eget mattelt i Storgata. Han tror på suksess fordi det er lagt ned mye godt arbeid i planlegging og forberedelser. – Det er duket for braksuksess. Mat er trendy og det skjer ekstremt mye innen norsk mattradisjon. Forbrukerne er engasjerte og opptatt av kvalitet. Matfestivalen kan bli en arena der publikum, butikker, leverandører og produsenter møtes, og får kjennskap til hverandre og produktene. – Det kan også sørge for nye salgskanaler for lokal mat, og under festivalen kan det knyttes kontakter med produsenter som vi ikke visste eksisterte, sier Helmersen.

Med tilhold i sentrum mener Gnist Design det er viktig å støtte matfestivalen. – Vi hjelper festivalen med hjemmesiden. Vi er noen matvrak og gleder oss over at det skjer noe i byen. Det finnes så mye bra råvarer og det er fantastisk bra at det blir matfestival, sier webdesigner Emma Johansson.

– Vi setter pris på at det skjer spennende ting i byen, og hadde egentlig planlagt rekefest, men da vi hørte om matfestivalen syntes vi det hørtes bedre ut, sier senterleder Solveig Worum på Nerstranda. Hun håper at også Strandtorget så sikt kan bli med på matfesten, for i år er det opptatt til Forskningsdagene.

Tekst og foto: Kjetil Vik i iTromsø

gnist - web som funkler