Herfra spres lokal mat ut til hele landsdelen

Matvaregrossisten ASKO er opptatt av de lokale råvarene.

HER DET SKJER: Fra dette kjølelageret i Ramfjorden distribueres kortreiste råvarer. Lærling Tonje Alfheim og ansatte Mats Sanne og Daniel Skogeng trives på sin arbeidsplass, ASKO.

Over 24.000 kvadratmeter på Leirbakken i Ramfjord finner du matvaregrossisten ASKO med deres 150 ansatte. På deres kjølelager bugner det over av storhusholdningsvarer som skal distribueres ut til 800 ulike institusjoner og bedrifter i Nord-Norge. I tillegg skal dette også ut til 110 dagligvarebutikker. Blant disse finner du flere lokale råvarer ettersom det å distribuere lokal og kortreist mat fra landsdelen står i høysetet ved den store bedriften.

– Vi ønsker å være en distributør av lokal mat. Både for oss, våre kunder og våre forbrukere er lokal mat viktig, lokal mat er med på å fortelle en historie, både om råvarene og om stedet de kommer fra, sier Ole-Richard Røsberg, markedssjef for ASKO servering.

Lofoten i sør til Kirkenes i nord

Derfor er det helt naturlig for ASKO å være en av SMAK Nordnorsk Matfestivals hovedpartnere.

– I tillegg til at vi er nært tilknyttet Kokkenes Mesterlaug Troms som er hovedeier i SMAK, passer festivalens profil svært godt med det vi driver med. Vi ønsker blant annet å rekruttere flere til kokkeyrket, da dette er fremtidige kunder for oss, sier Røsberg.

MED SØKELYSET PÅ LOKALT: De ansatte i ASKO ønsker å rette søkelyset mot kortreist mat. Fra venstre: Markedssjef Ole-Richard Røsberg, markedskoordinator Ann-Kirsti Thorstensen, markeds- og logistikksjef Eirik Torbergsen og markedskonsulent Andreas Bakkeli.

MED SØKELYSET PÅ LOKALT: De ansatte i ASKO ønsker å rette søkelyset mot kortreist mat. Fra venstre: Markedssjef Ole-Richard Røsberg, markedskoordinator Ann-Kirsti Thorstensen, markeds- og logistikksjef Eirik Torbergsen og markedskonsulent Andreas Bakkeli.

 

Matvaregrossisten ønsker også å knytte til seg flere lokale bedrifter som selger lokale råvarer.
– Det er en gyllen mulighet for lokale bedrifter å synliggjøre seg ovenfor et stort marked fra Lofoten i sør til Kirkenes i nord. De vil da få muligheten til å nå dagligvarebutikker, institusjoner og hotell – og restaurantbransjen over hele Nord-Norge, sier Røsberg.

Sparer tid

En av de som har gått inn i et samarbeid med ASKO er Karls fisk og skalldyr i Tromsdalen.
– De ønsket oss som samarbeidspartner og det ville vi naturligvis. Ved å inngå et samarbeid med dem får våre produkter et mye større nedslagsfelt og vi når ut til kunder vi normalt ikke treffer, sier Karl Alberth Hansen som driver Karls fisk og skalldyr.
I tillegg sparer bedriften mye tid på å bruke grossisten.
– Når varen kjøres ut av ASKO har vi ikke lenger noen forpliktelser

FORNØYD: Karl Alberth Hansen, innehaver av Karls Fisk og Skalldyr er svært fornøyd med å nå ut til flere kunder over hele Nord-Norge.

FORNØYD: Karl Alberth Hansen, innehaver av Karls fisk og skalldyr er svært fornøyd med å nå ut til flere kunder over hele Nord-Norge.

eller ansvar for å følge opp varen videre. I tillegg mottar vi ingen reklamasjoner, og vi merker også at volumet bare øker og øker, sier Hansen.

Hele landet

I tillegg til Karls fisk og skalldyr, samarbeider ASKO blant annet også med Lofotpils, Mack, Aron Mat og Mydland.
– Ved å distribuere gjennom oss sparer man miljøet med våre biler som går på biodiesel og bioetanol, i tillegg til at det er kostnadseffektivt. Samtidig blir de jo svært synlig og får anledning til å etter hvert nå ut til hele landet med sine produkter, sier Røsberg.

gnist - web som funkler